صابون لرویا شیری که موجب تقویت پوست بدن می شود

نقش دست ها در انتقال میکروب ها در طول مراقبت های بالینی در سال 1847 در وین توسط Ignaz Semmelweis شناسایی شد، با مشاهده کاهش سپسیس پس از زایمان و مرگ و میر مادران هنگام انجام این روش.

بهداشت دست اصطلاح کلی است که برای شستن دست ها با آب و صابون لرویا شیر به کار می رود که در مراکز بهداشتی برای جلوگیری از عفونت های مرتبط با مراقبت های بهداشتی انجام می شود، اگرچه ممکن است با سایر مواد ضد عفونی کننده انجام شود.

عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی، عفونت‌هایی هستند که در طول فرآیند مراقبت در بیمارستان یا سایر مراکز بهداشتی درمانی، که در زمان بستری وجود نداشته یا در حال جوجه‌کشی نبوده‌اند، تأثیر می‌گذارند.

صابون

با این حال، عدم رعایت بهداشت دست توسط پرسنل پزشکی و پرستاری قبل و بعد از تماس با بیمار احتمالا تنها عامل مربوط به انتقال میکروارگانیسم‌ها است که در اکثر عفونت‌ها مشترک است. رعایت بهداشت دست کم است.
در اکتبر 2002، راهنمای CDC ( مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ) برای بهداشت دست در محیط مراقبت‌های بهداشتی در گزارش هفتگی موربیدیتی و مرگ‌ومیر منتشر شد.
سازمان بهداشت جهانی در سال 2005، از طریق اتحاد جهانی برای ایمنی بیمار، اولین چالش جهانی برای ایمنی بیمار را راه اندازی کرد. مراقبت پاک مراقبت ایمن تر است، با هدف کاهش عفونت های مرتبط با مراقبت های بهداشتی.
در مکزیک، در اکتبر 2008، وزارت بهداشت کمپین سراسری را راه اندازی کرد: “این در دستان شماست.” هدف از بهداشت دست تمیز کردن دست ها برای کاهش بار باکتریایی روی دست های آلوده است.
دستان خود را هنگامی که به وضوح کثیف یا آلوده هستند (خون یا سایر مایعات بدن) با آب و صابون تمیز کنید. بهداشت با آب و صابون باید به مدت 40 تا 60 ثانیه با اصطکاک پرانرژی که تمام سطوح دست ها را می پوشاند، از کف دست، پشت، فضاهای بین انگشتی، بند انگشتان، شست ها و در نهایت ناخن ها انجام شود. مطالعات متعدد نشان داده است که عدم رعایت این قانون در پزشکان و پیراپزشکان بیشتر است.