سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در نخوردن زعفران سحرخیز 4 گرمی یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی زنان است که 2 تا 40 درصد زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد.

زعفران یک ضد اسپاسم عالی محسوب می شود، بنابراین محققان مرکز تحقیقات سلامت باروری ولی عصر دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی کردند که آیا می تواند علائم PMS را کاهش دهد یا خیر.

زنان 20 تا 45 ساله با چرخه قاعدگی منظم که علائم PMS را حداقل به مدت شش ماه تجربه کرده بودند، واجد شرایط این مطالعه بودند.

زنان به طور تصادفی در دو گروه A که 15 میلی گرم کپسول زعفران را دو بار در روز در صبح و عصر دریافت کردند، یا گروه B که دو بار در روز یک کپسول دارونما برای دو دوره قاعدگی دریافت کردند، قرار گرفتند.

زنان از نظر علائم PMS با استفاده از پرسشنامه علائم روزانه قبل از قاعدگی (PDS) و مقیاس درجه بندی افسردگی همیلتون (HAM-D) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

زعفران

نتایج نشان داد بهبود قابل توجهی در هر دو آزمون (PDS و HAM-D) برای زنان گروه زعفران در مقایسه با علائم قبل از درمان آنها و همچنین بهبود قابل توجهی در علائم PMS در مقایسه با گروه دارونما نشان داد.

در یک مطالعه مالزیایی، محققان می‌خواستند خواص سیری این گیاه را به عنوان یکی دیگر از فواید زعفران مورد بررسی قرار دهند.

آنها به زنان شرکت کننده یک کپسول Satiereal دو بار در روز یا یک دارونما غیر فعال بدون محدودیت در دریافت رژیم غذایی دادند.

پس از دو ماه، شرکت‌کنندگانی که از عصاره زعفران استفاده می‌کردند نسبت به گروه کنترل کاهش میان‌وعده و کاهش وزن بیشتری را گزارش کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره زعفران ممکن است با کاهش اشتها و کاهش وزن به عملکردهای متابولیک و مبارزه با چاقی کمک کند.

افسردگی یک اختلال جدی در جامعه امروزی است و تخمین زده می شود که شیوع آن در طول زندگی تا 21 درصد از جمعیت عمومی در برخی از کشورهای توسعه یافته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *